YEMEK FOTOĞRAFINDA KAMERA AÇILARI
YEMEK FOTOĞRAFINDA KAMERA AÇILARI
Yemek fotoğrafçılığı, hangi açıdan bakarsak bakalım, her yönüyle özel bir çalışma alanıdır. Makineyi objeye yöneltip tabakta ne varsa kayda geçmenin çok çok ötesinden söz ediyoruz burada. Amacımız, bu işi iyiden iyiye idealize edip sizleri bu işten caydırmak değil elbet. Öyle olsaydı, bu satırları yazma zahmetinde bulunmazdık. Fakat, bir yandan da bu işi hafife almanın yaratacağı olumsuz sonuçlar var ki, bu, hem maddi hem manevi kayıplara neden olur. Kaybedilen zaman da cabası… Yemek fotoğrafçılığı, her yönüyle özel ve bir o kadar da zevkli bir çalışma alanıdır.
Hangi Açı?
Bu alanda ciddi olarak çalışma yapacak olan fotoğrafçıların dikkate alması gereken unsurlardan biri de kamera açılarıdır. Aslına bakacak olursak, Yemek ve gıda fotoğraflarının çekiminde uygulanacak olan kadraj, biraz da çekimde kullanılan tabağın, tepsinin, yani ana yemeğin sunulduğu kabın şekliyle de ilgilidir. Bunun kararı, fotoğrafçının ve/veya müşterinin isteğine de bağlıdır. Görseller bir ekranda slayt şeklinde gösterilecekse, çekimlerin yatay yapılmasında yarar var. Eğer fotoğraf kare şeklinde kullanılacaksa, çekimin yatay veya diyek olmasında bir fark yoktur.
Dikey Açılar
Bununla birlikte, dikkat edilecek olursa, yemek dergilerinde, kitaplarında görülen fotoğrafların çoğu dikey kadrajlardan oluşur. Bunun birçok nedeni vardır. Dergi, kitap gibi yayın organlarında sayfa yapısı genel olarak dikeydir. Mizanpaja uygunlugu açısından bu tür kareler daha uygundur. Afiş, menü kitabı, broşür, el ilanı gibi baskılı işlerde de durum aynı. Öte yandan, insan gözünün bir fotoğrafı izleme eğilimi de dikey yöndedir. Restoranlarda sergilenen yemek fotoğraflarının neredeyse tamamı dikeydir. Bunlar afiş şeklinde tasarlanırlar. Fotoğrafa metin veya slogan da eklenecekse, çekimin dikey kadrajla yapılmasında sonsuz yarar var.
Bir yemek fotoğrafının dikey çekilmesinde şöyle bir amaç daha vardır: Dikey eğimli kadrajlar, fotoğrafa derinlik sağlamak için daha elverişlidir. Bilindiği gibi, yemek fotoğrafçılığı sadece yemeği ve tabağı çekmekten ibaret değildir. Ürün çekimlerinde de durum aynı. Ürün ve yemek fotoğraflarında prop olarak bilinen bazı destek unsurlar vardır. Bunlar ana objenin varlığını destekleyen bir tür figürandırlar. Bir burger tabağı çekiminde ana tabağın arka planına yerleştirilmiş olan bu proplar, fotoğrafa hem derinlik kazandırır, hem de yemeğin çekiciliğini artırır. Burada tarif edilen arka plan, dikey kadrajlanmış bir fotoğrafın üst kısımlarına işaret ediyor. Şöyle söyleyelim: Dikey bir fotoğrafın ön planı; ana yemek tabağının bulunduğu alt veya orta kısmıdır. Propların yerleştirildiği arka plan ise, fotoğrafın üst kısımlarıdır. Fiziksel olarak bakacak olursak, aslında iki boyutlu ve düz zeminli bir çalışma olan fotoğrafta arka plan diye bir kavram söz konusu değildir. Bir yemek çekimi sürecinde masa üzerinde düzenleme yaparken ön-arkaplan söz konusu olabilir. Ancak bir resim veya fotoğraf gibi düz bir yüzeye bakarken derinlik fiziksel olarak mümkün olmadığı için, arka plan olarak biz, fotoğrafın üst kısımlarından söz ederiz.
Diyek açılı çekimlerde ana yemeği kadrajın alt kısımlarına doğru yerleştirin. Yemeğin arka planını, yemeğin yapımında ve/veya tatlandırılmasında kullanılan bazı ürünleri rastgele konulmuş gibi, fakat bilinçli bir şekilde yerleştirin. Örneğin, bir burger veya makarna tabağı çekiminde ketçap, mayonez, turşu, sarımsak parçaları, peçete, rendelenmiş peynir tabağı kullanılabilir. Sizin hayal gücünüz ve deneyimleriniz burada önemli. Tabii gözlemleriniz de.
Yatay Açılar
Yatay kadrajlarda derinlik, daha çok manzara fotoğraflarında
sağlanabilir.Bununla birlikte, fazla prop kullanılmayan yemek ve
gıda fotoğrafıçekimlerinde yatay çekimler yapılabilir. E-Ticaret
fotoğraflarında genellikle prop kullanılmadığı için, bu çekimlerde
de yatay açılar denenebilir.
Menü kitaplarında çoğunlukla dikey açılar gözlense de, yatay açılar da kullanılmaktadır. Yukarıda da belirttiğimiz gibi, ekranda kullanılacak yemek fotoğrafları mutlaka yatay düzlemde çekilmelidir.
Tepe Çekimleri
Yemek ve gıda fotoğraflarının tepeden yapılan çekimleri sıra dışı olduğu kadar diğelerine oranla zahmetlidir de. Burada bir konu ve çeşit sınırlaması olmamakla birlikte, kahvaltı sofraları, mantı, sahanda yumurta, pizza gibi yemeklerin yanı sıra, içeceklerden oluşan bir kompozisyon da tepe açısından çekilebilir. Ayrıca, çatal, kaşık, tabak ve sofra düzeni gibi kompozisyonlar da tepe çekimlerine konu olabilir. Bu çekimlerde kameranızın 90 derece açılı ters L biçiminde konum alabilen bir tripoda (deveboynu tripod) yerleştirilmesinde fayda var. Normal tripodlarda da bu tür çekimler yapılabilir. Bu tripodlarla yapılan çekimlerde dikkat edilmesi gereken nokta, tripodun ayaklarının kadraja girmemesi...
Tepeden çekimlerde ışığınızın konumu yemeğin türüne bağlantılı olarak değişiklik gösterir. 45 derecelik açılar bu çekimlerde de kullanılabilir. Ayrıca, tıpkı kameranızın açısı gibi tepeden yapılan ışıklandırmaları da deneyebilirsiniz.
Yatay ve dikey çekimler, ürüne cepheden, göğüs veya göz hizasından yapılan eğimli çekimlerdir. Dolayısıyla bu tür fotoğraflarda belli oranlarda perpektif vardır. Tepeden, yani 90 derecelik dik açıyla yapılan çekimler daha çok bir plan veya krokiye benzer. Burada perspektif yoktur. Onun yerine, geniş bir görüntü alanı vardır. Bu alanda sınır yoktur. Varsa da bu sınırı belirlemek sizin elinizdedir. Bir kente yatay,eğimli olarak baktığınızda göremediğiniz ayrıntılar nasıl dron çekimlerinde belirgin hale geliyorsa, yemek ve gıda çekimlerinde de durum aynıdır. Burada, fotoğrafta ne anlatmak istediğiniz önemli. Yatay eğimli ürünlerde görülemeyen ayrıntılar tepe açılı çekimlerde izleyiciye gösterilebilir.
Yorum Yapın